Pedagógusképzés 2018-07-17T13:47:42+00:00

Akkreditált Fontanus Pedagógus Továbbképzés

Megértésorientált kommunikáció, stressz- és konfliktuskezelés
Nyilvántartási szám: A/9035/2018
Engedélyszám: 9/93/2018

A képzés ideje: 2018. július 23 – juliús 26.
A képzés helyszíne: 1132 Budapest, Kresz Géza u. 26.
Kapcsolat: +36 30 282 77 77 (Hajdu Éva) illetve e-mailben: fontanus@fontanus.hu
A képzés minimum létszáma 9 fő, az induló létszám elérése esetén kerül a képzés megtartásra.

A stressz- és konfliktushelyzetek a pedagógusok esetében különösen befolyásolják az ismeretátadást és a pedagógiai nevelést. Feszült hangulatban megváltozik az az építő közeg, ahol folyamatosan lehetne egymástól tanulni, fejlődni.

Annak érdekében, hogy a pedagógusok az ismeretátadásra, a fejlesztésre, nevelésre tudjanak figyelni és hatékonyan tudjanak a gyermekekkel, szülőkkel, pedagógustársaikkal együttműködni, a megértésorientált kommunikáció, illetve a stressz- és konfliktuskezelés megoldásokat biztosít.

A képzés résztvevői megismerhetik a megértésorientált kommunikáció alappilléreit, a kommunikáció szintjeit és az információfeldolgozás alapbeállítódásait, amellyel megtanulhatják egyszerűen és hatékonyan kezelni a stressz- és konfliktushelyzeteket.

A képzés számos olyan módszerre hívja fel a pedagógusok figyelmét, amivel nem csak hatékonyabbá, hanem élvezetesebbé is válik az oktatás – a gyerekek, és a tanárok számára is. Mindezek mellett olyan alapvető problémákra mutat rá, amelyek gyorsan és egyszerűen kiküszöbölhetőek és olyan módszereket tanít meg, amitől a pedagógus folyamatosan energikusnak érzi magát.

A továbbképzés tematikája

• A kommunikáció szintjei, alapfogalmai

Ez a rész bevezetést ad a kommunikáció sokféleségébe, a fecsegéstől egészen a tudatos kommunikációig. A képzés nagy hangsúlyt helyez a kommunikációval és az információfeldolgozással kapcsolatos alapfogalmak tisztázására, valamint a kommunikáció szintjeinek (1-7-ig) részletes megismertetésére példákon keresztül.

• Megértésorientált kommunikáció

A résztvevők megismerkednek a megértésorientált kommunikációval, illetve azokkal a nyelvi elemekkel és esetekkel, melyek során az információ egy-egy beszélgetés során torzul, módosul. A torzulások gyakran okoznak konfliktushelyzeteket, amik stresszhez és frusztrációhoz vezetnek. Az eszközök elsajátításával a kommunikáció, a gondolkodás fejlődhet, a beszélgetésben lévő felek megérthetik egymást.

• Az információfeldolgozás folyamata

Gyakorlati példákon keresztül feltérképezésre kerül a figyelem és az információfeldolgozás kapcsolata, összefüggései. A továbbképzés ezen része lehetőségeket ad arra, hogy a pedagógusok a korábbi tapasztalataikat felhasználva, a hétköznapi beszélgetéseiknél is alkalmazni tudják az információfeldolgozás sajátosságait. Hatékony gyakorlati módszerekkel megvalósítható, hogy konfliktusmentesen tudjanak beszélni, és felismerjék,

  • melyik kollégával, szülővel, vagy gyermekkel miként érdemes kommunikálni,
  • melyik helyzetben és mit érdemes mondani, kérdezni
  • hogyan lehet kifejezni azt, amit gondolnak, úgy hogy mások is megértsék.

• Az információfeldolgozás alapbeállítódásai

A résztvevők a képzés során megismerkednek az információfeldolgozás három alapbeállítódásaival, mindezt úgy, hogy egy teszt segítségével önmaguk beállítódása is kimutatásra kerül. Ez a tananyagrész hasznos ismereteket ad az információfeldolgozás alapbeállítódásainak sajátosságairól, és annak eltéréséből eredő emberi különbségekről is.

• Stresszkezelés

A pedagógusok esetében is gyakori oka a motivációvesztésnek, hogy családi gondokat visznek a munkahelyükre, emiatt nem tudnak megfelelően teljesíteni, vagy fordítva: a munkájukat viszik haza, amivel a nyugodt családi légkört befolyásolják. Az otthoni és a munkahelyi problémákat együtt már nehezebb kezelni, amitől idegesek, stresszesek lesznek. Ez kiégéshez, munkahelyváltáshoz, vagy akár pályaelhagyáshoz is vezethet.

A képzés ezen része során széleskörű anatómiai és élettani ismereteket szerezhetnek a pedagógusok a stressz hátteréről. Lehetőség van megismerni a stressz által okozott egészségügyi problémák orvosi hátterét. Emellett a képzés gyakorlatorientáltan mutatja meg a stressz által okozott élettani változások természetes megoldásait. Ismereteket ad a stressz és a kommunikáció kapcsolatáról, és módszert a stresszre utaló jelek felismerésére.

Vizsgamunka

A tanúsítvány kiadásának feltétele a foglalkozásokon való min. 85%-os jelenléten kívül egy a minimum 4, maximum 10 oldalas vizsgamunka elkészítése, melyet a résztvevőknek a képzés lezárási időpontját követő 15 munkanapon belül szükséges e-mail-ben pdf. formátumban leadni.

A vizsgamunka tartalmi követelménye: egy-egy rövid esetleírás – személyes példa – arra vonatkozóan, hogy a kommunikáció 7 szintjét, illetve az adott helyzetben a résztvevő a beállítódását miként ismerte fel. A vizsgamunkának tartalmaznia szükséges továbbá azt is, hogy a résztvevő a felismerést követően, mit változtatott és az milyen hatást eredményezett az a munkájában, környezetében.

A vizsgamunka értékelése: A megszabott formai követelmények megfelel a leadott anyag. A vizsgamunka tartalmazza mind a 7 kommunikáció szintre vonatkozó esettanulmányt, részletesen kidolgozva a követelményeknek megfelelően. A vizsgamunka az egyes esettanulmányoknál részletesen tartalmazza a változtatás folyamatát.

 

Fontanus Pedagógus Képzések

Az akkreditált képzésen kívül a Fontanus további, speciális, egyénre szabott képzéseket is kínál pedagógusok részére.

Tegyük fel, hogy pedagógusként találkozott már a következő problémákkal:

  • Nem működik a kommunikáció a kollégákkal.
  • Nehezen találja meg a hangot a gyerekekkel, szülőkkel.
  • Sokszor fáradt és úgy véli, jót tenne egy kis szabadidő.
  • Túlterheltnek érzi magát.
  • Jól jönne pár új ötlet, amivel élvezetesebbé tehetné maga és a gyerekek számára is a tanítást.

Ha találkozott ezekkel a problémákkal, felmerülhetnek a következő kérdések:

Kommunikáció

  • Melyik kollégával, vagy gyermekkel hogyan érdemes kommunikálni?
  • Melyik helyzetben mit érdemes mondani?
  • Hogyan lehet kifejezni azt, ami bennem van, úgy, hogy mások is értsék?

Fáradtság és túlterheltség

  • Hogyan lehetne meghosszabbítani/hatékonyabbá tenni a szüneteket?
  • Hogyan lehetne a szünetben és akár a tanítás alatt is elengedni/feltöltődni?
  • Hogyan lehetne rendszerezni a munkát és mindenre csak annyi időt szánni, amennyire szükség van?
  • Mi visz el feleslegesen rengeteg időt és energiát?

Stressz, túlterheltség

  • Mi a stressz?
  • A stressz genetika és biokémiai háttere
  • A kommunikáció szintjei – igen, van ilyen!
  • Viselkedési módok, minták
  • A stressz és a kommunikáció kapcsolata, egymásra való hatásuk
  • Kommunikációs problémák, mint stresszforrások
  • “Sündisznó effektus” a stressz megnyilvánulása a kommunikációnkban
  • A kommunikáció mint a stressz feloldásának eszköze?

Új ötlet

  • Hogyan lehetne olyan órát tartani, amit a pedagógus is élvez?
  • Hogyan lehet a legtöbbet kihozni a kerettantervből?
  • Mik az új lehetőségek a kerettantervben, amiket eddig még csak kevesen próbáltak ki?

A Fontanus pedagógus továbbképzés, mint megoldás

A Fontanus, olyan módszerekre hívja fel a pedagógusok, óvodapedagógusok, gyógypedagógusok figyelmét, amivel nem csak hatékonyabbá, hanem élvezetesebbé is válik az oktatás – és nem csak a diákok, hanem a tanárok számára is. Mindezek mellett olyan alapvető problémákra mutat rá, amik gyorsan és hatékonyan kiküszöbölhetőek és olyan módszereket tanít meg, amitől tanárként folyamatosan energikusnak érzi magát. A Fontanus a pedagógusokra, mint önálló egyénekre helyezi a hangsúlyt és személyre szabott megoldásokat kínál. A Fontanus Tudományos és Módszertani Kutató- és Oktatóközpont több mint 10 éve vizsgálja az oktatást és dolgozik együtt pedagógusokkal, a pedagógusokon keresztül pedig rengeteg diákkal is.

Csoportos pedagógusképzések és tantestületi képzések egyedi igények alapján előzetes egyeztetést követően.
Érdeklődni: +36 30 282 77 77 Hajdu Éva
E-mail: fontanus@fontanus.hu